Letos je to přesně 55 let, kdy Škoda Auto, tehdy ještě AZNP, pořídila svůj první superpočítač IBM 360. Byl to stejný stroj, jaký pomáhal Neilu Armstrongovi přistát na Měsíci, a získat jej bylo v komunistické éře něco nepředstavitelného. Tato připomínka jasně ukazuje, že automobilové odvětví bylo vždy oborem s intenzivním vývojem, výzkumem a značnými investicemi do nejmodernějších technologií. S rozvojem elektromobility a digitalizace však dochází ke skutečnému přerodu tohoto oboru, z automobilek se stávají podniky patřící na špičku v oblasti IT technologií.
Pro ilustraci mohu uvést pár informací o našich datových centrech, jejichž součástí je jeden z nejvýkonnějších superpočítačů ve středoevropském regionu. Serverové systémy využíváme pro náročné výpočty v technickém vývoji či při řízení výroby. I proto má automobilka dvě hlavní datacentra, aby se předešlo výpadkům. Náš systém využívá např. pro systém SAP Hana plných 16 TB RAM, a celá databáze tedy funguje v operační paměti kvůli rychlým odezvám. Naráz u nás běží téměř 1 500 aplikací a systémů. Superpočítač se rozkládá na ploše 1 700 m², takže zabírá oblast přibližně odpovídající hokejovému kluzišti.
Moderní systémy IT nám pomáhají ve výrobě, při automatizaci, kontrole kvality a ulehčení práce zaměstnancům. Řadu technologií také sami vyvíjíme, např. Magic Eye – systém rozpoznávání obrazu na základě umělé inteligence, který umožňuje včasné rozpoznání potřeby údržby na výrobní lince.
Tyto údaje naznačují, jak zásadní význam pro chod podniku má výpočetní technika. Tím ale využití digitalizace nekončí. Vždyť i dnešní automobily jsou ve skutečnosti neustále připojená elektronická zařízení, která sbírají a zpracovávají ohromné množství dat. Nově jsme do naší hlasové asistentky Laury instalovali technologii ChatGPT, která pomáhá vyřešit řadu otázek našich zákazníků. I proto roste nutnost chránit nejen podnikové systémy, ale i vozy samotné. Škoda rozhodně bere kyberbezpečnost vážně.
V souvislosti s kybernetickou bezpečností aut se často mluví o zkratce UNECE. To je označení Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů, která má významný vliv na určování mezinárodních standardů v bezpečnosti dopravy. V uplynulých letech vydala dvě nařízení, která se týkají kybernetické bezpečnosti aut. Směrnice CSMS (Cyber Security Management System) řeší kybernetickou bezpečnost a požaduje, aby výrobci zajistili ochranu vozů před kybernetickými útoky a neoprávněnou manipulací se softwarem. Směrnice SUMS (Software Update Management System) se zase zabývá otázkou softwarových aktualizací a klade za povinnost zajistit a dokládat plnění homologačních předpisů i po softwarovém updatu vozu.
Digitalizace a kyberbezpečnost jsou zcela zásadní pro současnost i budoucnost automobilového odvětví, které tvoří páteř českého průmyslu i exportu. O to naléhavější je potřeba expertů na IT, kteří ovšem musejí mít adekvátní vzdělání.
Škoda Auto zdůrazňuje význam vzdělávání v oblasti digitalizace a kybernetické bezpečnosti a podporuje zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců prostřednictvím vlastního školicího centra Škoda Academy. Ve spolupráci s naší Škoda Auto Vysokou školou, vzdělávací institucí 42 Prague a prostřednictvím partnerství s externími univerzitami buduje automobilka dynamické vzdělávací prostředí, které je nezbytné pro další rozvoj automobilového odvětví v budoucnosti.
V umělé inteligenci či počítačovém vidění vidíme velké možnosti dalšího uplatnění v oblastech logistiky, financí, výroby, kvality a prodeje.
Zkrátka automobilky se dostávají na úroveň špičkových technologických společností a digitalizace i kyberbezpečnost v nich zažívá rozmach jako v málokterém jiném oboru. To představuje příležitost jak pro talentované experty na IT, tak pro řadu domácích firem.
Holger Peters
člen představenstva za oblast Financí,
IT a právních náležitostí
Škoda Auto a.s.