Zajištění bezpečnosti chráněných osob a ochrana jejich osobních údajů ve virtuálním prostředí zdravotnického zařízení, část II

Zajištění bezpečnosti chráněných osob a ochrana jejich osobních údajů ve virtuálním prostředí zdravotnického zařízení, část II

Druhá část článku se zaměřuje na aplikaci bezpečnostních opatření pro ochranu osobních údajů chráněných osob v digitálním prostředí zdravotnických zařízení. Autoři analyzují analogickou aplikaci právních norem z oblasti fyzické bezpečnosti a ochrany osobních údajů na kybernetické hrozby. Zabývají se implementací specifických technologií, jako jsou šifrování, vícefaktorová autentizace a systémy dynamického řízení přístupu, které zabezpečují data uvnitř i mezi zdravotnickými zařízeními. Využívají mezinárodních zkušeností a doporučení, aby ilustrovali efektivitu těchto opatření v reálných podmínkách.

kybernetická bezpečnost                        zabezpečení zdravotních dat                  chráněná osoba
       ochrana osobních údajů                    digitální infrastruktura              Cloudové technologie Blockchain

 

Aplikace bezpečnostních opatření v rámci ochrany osobních údajů v digitálním prostředí zdravotnického zařízení

Kybernetická bezpečnost představuje nezbytnou součást komplexní ochrany, kterou stát poskytuje těmto chráněným osobám. Bezpečnostní opatření, která byla dříve zaměřena především na fyzickou ochranu, musejí být nyní rozšířena tak, aby zahrnovala i ochranu proti kybernetickým hrozbám, které jsou sofistikovanější a nebezpečnější. [25] V kontextu kybernetické bezpečnosti chráněných osob je analogická aplikace právních předpisů nezbytná, protože právní úprava v této oblasti často zaostává za technologickým vývojem a aktuálními potřebami jejich ochrany. [26]

V oblasti kybernetické bezpečnosti může být použita analogie k aplikaci existujících právních norem, které upravují fyzickou bezpečnost a ochranu osobních údajů, na nové digitální prostředí a kybernetické hrozby. Např. principy stanovené v zákoně o zvláštní ochraně svědka mohou být aplikovány na ochranu dat a komunikace chráněných osob. Tento zákon poskytuje rámec pro ochranu osob v nebezpečí a analogicky může být použit i pro zajištění jejich kybernetické bezpečnosti. Stejně tak nařízení GDPR, které chrání osobní údaje, lze aplikovat na ochranu digitálních identit a citlivých informací chráněných osob v online prostředí. [27]

Tento přístup je podpořen nejen teoreticky, ale i prakticky. V rámci mezinárodních organizací, jako je ENISA1, je analogická aplikace právních předpisů často doporučována jako způsob, jak efektivně reagovat na nové výzvy v oblasti kybernetické bezpečnosti. ENISA ve svých publikacích zdůrazňuje, že principy ochrany osobních údajů a fyzické bezpečnosti mohou a měly by být rozšířeny na digitální prostředí, aby byla zajištěna komplexní ochrana všech aspektů života chráněných osob. [28] Rovněž NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE)2 doporučuje využití analogie při tvorbě strategií kybernetické bezpečnosti pro kritickou infrastrukturu, což zahrnuje i ochranu chráněných osob. [29]

V kontextu právní opory zajištění virtuální bezpečnosti chráněných osob je důležité zmínit, že právní rámec České republiky zahrnuje zákony a nařízení, která mohou být aplikována analogicky, pokud přímá právní opora není explicitně definována. Např. ochrana osobních údajů a citlivých informací je zajištěna dle nařízení GDPR a zákona o zpracování osobních údajů. Tato legislativa poskytuje robustní rámec pro ochranu dat, který lze efektivně aplikovat i na chráněné osoby, zejména pokud jde o jejich zdravotní údaje a další citlivé informace. [30] Zvláštní důraz je pak v uvedených právních předpisech kladen na ochranu zdravotních dat, která jsou mimořádně citlivá a mohou být terčem útoků s cílem získat výkupné nebo poškodit reputaci chráněné osoby. [5]

S tím koresponduje stále se zrychlující technický a právní rozvoj problematiky kyberbezpečnosti. Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů3, totiž pokládá pouze obecný rámec a neřeší některé specifické situace, které mohou nastat při poskytování zdravotních služeb specifickým skupinám osob – chráněným osobám.

Stát musí logicky chránit virtuální bezpečnost uvedených osob s ohledem na jejich zvláštní postavení. Pokud konkrétní právní úprava chybí, musí se postupovat analogicky dle existujících předpisů, které zajišťují ochranu citlivých informací. Tato analogie vychází z principu právní jistoty a ochrany práv jednotlivců, jak je definováno např. Listinou, kde je zdůrazněno, že každý má právo na ochranu svého soukromí a osobních údajů. [31] Zmíněné podporuje tezi o nutnosti zajištění vyšší míry virtuální bezpečnosti pro chráněné osoby, obzvláště pokud je zřejmé, že riziko jejich ohrožení je vyšší.

Budoucí vývoj bezpečnosti zdravotních dat chráněných osob v digitálním prostředí bude vyžadovat neustálou adaptaci na nové technologie a kybernetické hrozby. Podobně jako v jiných odvětvích je důležité, aby zdravotnické instituce a poskytovatelé zdravotní péče neustále sledovali vývoj právních norem, jako je např. regulace AI, IoT aj., a přizpůsobovali své bezpečnostní strategie nad rámec minimálních požadavků stanovených legislativou. [32]

Praktická doporučení pro zvýšení bezpečnosti zdravotních dat chráněných osob:

1) Zavedení standardizovaných postupů a regulací

Zdravotnická zařízení by měla implementovat jednotné standardy pro ochranu dat chráněných osob, a to v souladu s mezinárodními normami, jako je Health Level Seven,4 nebo normami ze skupiny ISO 270005. Tyto standardy by zahrnovaly následující prvky:

2) Vytvoření oddělených sítí pro citlivá datachráněných osob

Pro zajištění vyšší ochrany citlivých dat vybraných skupin chráněných osob by měla být pro případ potřeby vytvořena oddělená a izolovaná síť, která nebude propojena s běžnou komunikační infrastrukturou zdravotnického zařízení. Tato síť by zahrnovala:

3) Pravidelná aktualizace bezpečnostních protokolů

Zdravotnická zařízení by měla zajistit pravidelnou aktualizacibezpečnostních protokolů, která bude zahrnovat:

4) Analýza rizik a hodnocení bezpečnostních opatření

Pravidelná analýza rizik by měla být nedílnou součástí bezpečnostní strategie zdravotnických zařízenív oblasti zajištění bezpečnosti chráněných osob. Patří sem:

5) Zlepšení ochrany citlivých dat a zvýšeníkybernetické bezpečnosti

Zavedení moderních technologií je nezbytné pro ochranu citlivých dat chráněných osob. To zahrnuje:

6) Vypracování specifických protokolů proochranu soukromí a bezpečnosti

Specifické protokoly pro ochranu citlivých informací chráněných osob by měly zahrnovat:

7) Minimalizace vlivu bezpečnostníchopatření na léčbu

Bezpečnostní opatření by měla být integrována do běžného provozu zdravotnických zařízení tak, aby nenarušovala poskytování zdravotní péče:

8) Zlepšení komunikace a koordinace mezipersonálem a ochrankou

Efektivní spolupráce mezi zdravotnickým personálema ochrankou (pakliže je přítomna) je klíčová pro zajištění bezpečnosti i plynulosti péče. Lze doporučit:

9) Vytvoření jasných pravidel pro přítomnost ochranky při lékařských výkonech

Zdravotnická zařízení by měla mít jasně definovaná pravidla pro případ přítomnosti ochranky při lékařských výkonech, zejména při citlivých nebo invazivních procedurách, jako jsou operace nebo citlivá vyšetření (např. kolonoskopie). Pravidla by měla zahrnovat:

10) Pravidelné školení a cvičení

Pravidelná školení jsou nezbytná pro zajištění připravenosti zdravotnického personálu i ochranky. Tato školení by měla:

11) Zvýšení transparentnosti a komunikace s pacienty

Transparentní komunikace s pacienty, včetně chráněných osob i běžných pacientů, je klíčová pro udržení důvěry ve zdravotnický systém. Doporučení zahrnují:

12) Zajištění specifických prostor pro chráněné osoby

Pro maximální zajištění bezpečnosti a soukromí chráněných osob je nezbytné vyčlenit specifické prostory v nemocnicích, které budou odpovídat následujícím kritériím:

13) Zavedení a formalizace pravidel

Je nezbytné zavést jednotná, formálně kodifikovaná pravidla pro péči o chráněné osoby. Tato pravidla by zahrnovala:

14) Zavedení právního rámce a standardizace ochrany dat chráněných osob

Právní rámec pro ochranu dat chráněných osob by měl být jasně definován a měl by zahrnovat odpovědnosti zdravotnických zařízení a poskytovatelů služeb. Doporučení zahrnují:

15) Víceúrovňová ochrana dat

Tento model bezpečnostních opatření zahrnuje více vrstev, kde každá další vrstva kompenzuje případné selhání vrstvy předchozí:

16) Zvýšení ochrany citlivých dat ve velkých datových souborech (big data)

S nárůstem objemu dat je důležité zajistit jejich adekvátní ochranu při správě a analýze velkých datových souborů, ve kterých budou data chráněných osob:

17) Stanovení pravidel pro předávání dat mezi zdravotnickými zařízeními

Pro zvýšení bezpečnosti přenosu citlivých údajů chráněných osob mezi různými zdravotnickými zařízeními je klíčové zavést jednotná pravidla a standardizované postupy. Tato pravidla by měla zahrnovat:

Jako klíčový se v implementaci bezpečnostních opatření ukazuje komplexní přístup k zabezpečení dat po celou dobu životního cyklu digitálních zdravotnických systémů, který zahrnuje nejen testování a šifrování dat, ale i monitorování kybernetických hrozeb a pravidelné aktualizace bezpečnostních protokolů. Zajištění ochrany dat chráněných osob, jako jsou např. vojáci, bude vyžadovat soulad technologických inovací s právními rámci, aby bylo možné čelit rostoucím hrozbám v digitálním světě a zajistit vysokou úroveň kybernetické bezpečnosti. Tento přístup umožní zdravotnickým institucím udržet odolnost svých systémů a dat i v prostředí s neustále se měnícími kybernetickými riziky. [32]

Dílčí závěr

Zajištění bezpečnosti zdravotních dat chráněných osob představuje v kontextu současného masivního technologického pokroku, ale i válečných konfliktů významný milník v moderní zdravotní péči. Zejména díky technologickému pokroku v oblastech, jako je telemedicína, umělá inteligence a IoT, je ze strany zdravotnických zařízení třeba implementovat bezpečnostní opatření, která mají potenciál v maximální možné míře eliminovat případná rizika ohrožení či ztráty citlivých zdravotních dat.

První i druhá část článku vyzdvihuje efektivní kombinaci moderních technologií a právních opatření, jako je dodržování zásad nařízení GDPR a Listiny, pro optimální zajištění bezpečnosti a ochrany osobních údajů chráněných osob v digitálním prostředí zdravotnických zařízení. Popsaná technologická řešení představují zásadní bezpečnostní mechanismy, avšak samy o sobě nemohou nahradit nutnost přísných právních a etických rámců, které zajistí jejich bezpečnou implementaci. V tomto směru je důležité, aby legislativa držela krok s technologickým pokrokem a zároveň byla pravidelně aktualizována na základě vznikajících bezpečnostních hrozeb.

Snímek obrazovky 2025 04 01 184136This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Snímek obrazovky 2025 04 01 184342This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Poznámky pod čarou: 

  1. ENISA (European Union Agency for Cybersecurity) je agentura zaměřující se na zajištění kybernetické bezpečnosti v rámci EU. Byla založena v roce 2004 a jejím hlavním cílem je podporovat členské státy EU v prevenci, řešení a zvládání kybernetických hrozeb a incidentů. ENISA poskytuje odborné poradenství, podporuje výzkum v oblasti kybernetické bezpečnosti a koordinuje spolupráci mezi členskými státy a dalšími organizacemi, aby posílila odolnost proti kybernetickým útokům.
  2. NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE) je výzkumné a vzdělávací centrum zaměřené na kybernetickou obranu. Bylo založeno v roce 2008 v Tallinnu, Estonsko. Jeho hlavním cílem je poskytovat odborné analýzy, výzkum, výcvik a vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti pro členské státy NATO a partnery. CCDCOE se zabývá strategickými, technickými, právními a operačními aspekty kybernetické obrany a podporuje sdílení znalostí a spolupráci mezi spojenci.
  3. Dále „zákon o kybernetické bezpečnosti“ nebo „ZoKB“.
  4. Health Level 7 (dále jen „HL7“) je mezinárodní standard pro výměnu, integraci, sdílení a načítání elektronických zdravotních informací.
  5. ISO 27000 je soubor mezinárodních standardů, které definují pravidla pro systém řízení bezpečnosti informací (ISMS) v organizacích. Základní norma ISO/IEC 27001 stanovuje požadavky na zavedení a provozování ISMS. Normy ISO/IEC 27002 a ISO 27799 poskytují praktické pokyny pro implementaci bezpečnostních opatření; ISO 27799 je přizpůsobena specifickým potřebám zdravotnického sektoru a zahrnuje opatření na ochranu citlivých zdravotních údajů pacientů. Dle autorů práce lze tyto normy efektivně využít k ochraně citlivých údajů chráněných osob v různých sektorech, zejména ve zdravotnictví, což potvrzuje jejich širokou aplikovatelnost v oblasti informační bezpečnosti. [33]

POUŽITÉ ZDROJE:

[ 5 ] VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY. Bezpečnostní strategie České republiky. [online]. 2023 [cit. 2024-01-05]. Dostupné z: https://www.mzv.cz/…hy/ bezpec nostni_ politika/dokuments/index.html.
[ 25 ] NGUYEN, M. T., TRAN, M. Q. Balancing Security and Privacy in the Digital Age: An In-Depth Analysis of Legal and Regulatory Frameworks Impacting Cybersecurity Practices. International Journal of Intelligent Automation and Computing. [online]. 2023 [cit. 2024-03-05]. Dostupné z: https://www.ijiac.com. ISSN 2049-4563.
[ 26 ] MELZER, F. Metodologie právní vědy: Vybrané kapitoly. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6720-1.
[ 27 ] ČESKO. Zákon č. 137/2001 Sb., o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením. In: Sbírka zákonů České republiky. 2001, částka 56. ISSN 1211-1244. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=137&r=2001.
[ 28 ] ENISA. Cybersecurity for VIPs. [online]. 2023 [cit. 2024-02-18]. Dostupné z: https:// www.enisa.europa.eu/publications/cybersecurity-for-vips.
[ 29 ] NATO COOPERATIVE CYBER DEFENCE CENTRE OF EXCELLENCE. Cybersecurity Strategies for Critical Infrastructure. [online]. 2023 [cit. 2024-01-10]. Dostupné z: https://ccdcoe.org/publications/strategies.
[ 30 ] GENERAL DATA PROTECTION REGULATION (EU) 2016/679. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů. In: Úřední věstník Evropské unie. 2016, L 119.
[ 31 ] ČESKO. Ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod. In: Sbírka zákonů České republiky. 1993. ISSN 1211-1244. Dostupné z: https://www. psp.cz/sqw/text/ tiskt.sqw?O=6&CT=2&CT1=0.
[ 32 ] PICH, J. DORA: Klíčové systémy potřebují proaktivní přístup! DSM – Data security management, 2024, roč. XXVIII, č. 3, s. 21–25. Praha: TATE International, s.r.o. ISSN 1211-8737. ISSN 2336-6745 (elektronická verze).

Print