Mnohé naše činnosti se přenášejí do online prostředí. Běžně používáme mobilní telefony, chytré hodinky, stolní počítače, notebooky či tablety, zálohujeme a ukládáme si data na cloudová úložiště, pohybujeme se v internetovém prostředí a s ostatními komunikujeme prostřednictvím sociálních sítí, nejrůznějších komunikačních platforem (včetně např. Discordu) či e-mailů, a to jak v rámci volnočasových aktivit, tak při výkonu pracovních povinností. Mnoho transakcí probíhá elektronicky a v rámci předcházení trestné činnosti jsou některé prostory monitorované. Nejedna generace užívá k zábavě herní konzole, jako je např. PlayStation či Xbox, v autě jsme zvyklí synchronizovat mobilní telefon k tzv. infotainmentu. S tím neodmyslitelně souvisí i množství datových stop, které denně vznikají. Není proto s podivem, že i orgány činné v trestním řízení se čím dál častěji obracejí na elektronické zdroje důkazů, které jim pomáhají při dokazování v rámci trestního řízení. Série dvou na sebe navazujících článků představuje vybrané zdroje elektronických důkazů. Druhý článek pojednává o tom, jakým způsobem je možné získat data z cloudových úložišť a z chytrých mobilních telefonů, zejména z pohledu otázky zásahu do ústavně zaručeného práva na soukromí.
elektronické důkazy nové technologie a právo dokazování v trestním řízení cloudové úložiště mobilní telefony digitalizace
Cloudová úložiště
Mnoho z nás využívá služeb cloud computingu,1 zálohujeme si tak data, optimalizujeme fyzické úložiště mobilního telefonu či notebooku, rozšiřujeme tímto způsobem počet zařízení, resp. místa2, ze kterých je možné se k datům dostat. Polčák uvádí: „Myšlenka [je] založena na globálním charakteru počítačové sítě Internet, prostřednictvím kterého jsou propojovány jednotlivé servery a datová úložiště do logického celku.“3 Tato vzdálená úložiště obsahují mnohá data, která mohou být v rámci vyšetřování trestné činnosti předmětem zájmu orgánů činných v trestním řízení. Krátce bude představeno, na základě jakých právních institutů se k datům uloženým na cloudových úložištích mohou příslušné orgány dostat.
Pokud budou data z cloudového úložiště současně stažena a uložena v datovém nosiči4 pomocí synchronizace a orgán činný v trestním řízení se k tomuto nosiči dostane za využití některého z institutů, jakým je např. vydání či odnětí věci nebo domovní prohlídka (ustanovení § 78, 79 či 82 an. trestního řádu), a dojde při zajišťování důkazů k vytvoření otisku pevného disku, není k přístupu k elektronickým důkazům již dalších právních úkonů třeba.
Diskutovanou otázkou je, na základě jakého institutu je možné zajistit data z webového rozhraní cloudových úložišť, jež budou nalezena v rámci domovní prohlídky. Na jedné straně se objevuje názor, že cloudové úložiště je samo o sobě počítačovým systémem, a tedy
není možné pojem počítačový systém dle Budapešťské úmluvy5 vykládat v tom smyslu, že za skupinu propojených zařízení lze považovat i cloudové úložiště. Pokud by tak byl „v rámci domovní prohlídky [zajištěn] počítač pachatele, na kterém jsou ve webovém prohlížeči uloženy přístupové údaje do cloudového úložiště, mohl by policista zajistit data uložená v tomto úložišti již na základě povolení k domovní prohlídce“6, tento extenzivní výklad je tak dle názoru autorů třeba pokládat za nesprávný. Hlaváčová a Chorvát navíc odkazují na zahraniční úpravu v Dánsku, Austrálii či Kanadě,7 kde je příkaz soudce ke vstupu do cloudového úložiště nutností. 8 Tomuto však oponuje jiný autor s argumentem, že „základním rysem diskutovaného cloudového úložiště je právě naopak jeho připojenost do prostoru prohlídky [a…] není vůbec podstatné, zda cloudové úložiště budeme chápat jako do určité míry samostatný počítačový systém či nikoli“9. Za důležitou náležitost (zákonného zajištění) naopak považuje konkrétní uvedení vzdálených úložišť mezi předměty, na které se bude příkaz k domovní prohlídce vztahovat. Dalšího institutu k zajištění dat z cloudového úložiště však dle autora není potřeba.10
S tímto oponentním názorem však nelze souhlasit, a to vzhledem k tomu, že je daným způsobem prolamováno právo na soukromí a na informační sebeurčení za použití institutu (např. § 78 či 79 trestního řádu), kterým zákonodárce zásah ústavně garantovaného práva nepředpokládá a nezaručuje adekvátní záruky v podobě souhlasu soudce či státního zástupce. Dle mého je tedy vhodné užít postup dle ustanovení § 158 d) odst. 3 trestního řádu a zajistit tímto způsobem určitou garanci ochrany zajišťovaných dat. K tomuto názoru se přikláním i vzhledem k již zmiňované judikatuře Ústavního soudu III. ÚS 3812/12, který pro pořízení otisku elektronických dat předpokládá postup dle ustanovení o sledování. Smejkal11 tento postup zajištění dat na cloudových úložištích (dle § 158 d) odst. 3 trestního řádu) vidí jako „jediný možný“.
Dalším možným postupem orgánů činných v trestním řízení bude součinnost s poskytovatelem cloudových úložišť. Pokud tedy datové nosiče nelze zajistit (a současně nebudou vydány poskytovatelem), i zde bude užito ustanovení § 158 d) odst. 3 trestního řádu. Opět se však potýkáme s okolností, kdy většina poskytovatelů (cloudových) služeb jsou osoby sídlící v zahraničí s daty uloženými na úložištích mimo území České republiky. V tomto smyslu je pak nutné zajišťovat data cestou mezinárodní justiční spolupráce, která s sebou přináší značná úskalí, zejména týkající se časového hlediska.
Mobilní telefony
Pomocí mobilního telefonu komunikujeme denně, už mnoho let se nejedná pouze o prostředek uskutečňování telekomunikačního provozu, tj. volání a zasílání sms zpráv, ale využíváme ho i k dalším formám elektronické komunikace (např. skrze sociální sítě typu Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp, LinkedIn, BeReal, TikTok či Telegram). Současně naše mobilní telefony obsahují mnoho dat, jako jsou fotografie, videa a jiné soubory, povinnosti uložené do poznámek či kalendáře, přístupy do mobilních bankovnictví či e-mailových schránek, elektronickou klíčenku (jejímž obsahem jsou přístupové údaje) nebo aplikace obsahující údaje o našem zdraví a mnoho dalšího. Chytré mobilní telefony současně aktivně využívají polohových služeb na základě GPS modulu, který nejen že obsahuje údaje o poloze, resp. pohybu mobilního telefonu, ale ve spojení např. s navigací (mapami) či aplikacemi umožňujícími najít spoje hromadné dopravy také data o vyhledávaných cestách.12 S tím souvisí i zaznamenaná historie vyhledávání na internetu. Současně mohou být mobilní telefony spárované s jinými zařízeními13, která jsou schopná zaznamenávat další vlastnosti, jako je měření tepu14 či uběhnuté (ujeté) kilometry.
Je třeba také připomenout, že některá z těchto dat jsou uložena přímo v paměti mobilního telefonu, zatímco jiná mohou být (např. z důvodu optimalizace paměti) z telefonu přístupná pouze prostřednictvím webového rozhraní15, přičemž tyto dva způsoby se vzájemně nevylučují. I přes uložení dat na cloudových úložištích jsou na mobilním telefonu velmi snadno a často přímo (skrze aplikaci) přístupná. Shrneme-li výše uvedené, je zřejmé, že pro orgány činné v trestním řízení může být mobilní telefon bohatým zdrojem důkazů. Naproti tomu je však nutné zohlednit, že jsou „shromažďována data a informace, které o soukromí, událostech a činnostech v soukromém životě jednotlivců vypovídají neporovnatelně více […], než by oni sami vědomě ze svého soukromí zpřístupnili“16, a zajišťování elektronických důkazů z mobilních telefonů tak velmi znatelně zasahuje do ústavně garantovaného práva na informační sebeurčení17. Aby k tomuto prolomení mohlo dojít, vždy musí být splněny zákonodárcem stanovené podmínky. V následujících odstavcích bude rozvedeno, na základě jakých právních institutů se k datům uloženým na mobilních telefonech mohou příslušné orgány dostat a zda současné postupy reflektují výše uvedenou míru zásahu do základních práv a svobod jedinců.
Pozornost bude soustředěna k diskutovanému tématu, kterým je přístup k elektronickým důkazům ze zajištěného mobilního telefonu, resp. nosiče informací. Zajistit zařízení mohou orgány činné v trestním řízení za užití institutu vydání či odnětí věci upraveného v ustanovení § 78 či 79 trestního řádu, popřípadě v rámci prováděné domovní prohlídky, prohlídky jiných prostor či osobní prohlídky, jež jsou upraveny v ustanovení § 83 an. trestního řádu.18 Zařízení je možné ohledat na základě ustanovení § 113 trestního řádu, pod tím si lze představit sejmutí daktyloskopických stop či zjištění známek poškození, tj. ohledání zvenčí.19 Co se týče dat, která zajištěný mobilní telefon obsahuje, současná praxe k nim přistupuje bez dalších procesních postupů20 (vztahuje na ně postup, jímž bylo zajištěno zařízení samotné). Tato dosavadní praxe vychází zejména z výkladového stanoviska NSZ č. 4/2005, které takový způsob v případě zajišťování dat, na něž se již nevztahuje zvláštní povinnost mlčenlivosti,21 dovoluje. Navazující výkladové stanovisko NSZ č. 1/2015 nechává právní závěry původního stanoviska ve směru k zajišťování dat z mobilního telefonu za použitelné.
Je však nutné zohlednit dobu, ve které bylo (zejména) první stanovisko vydáno, a prudký rozvoj digitálního světa, který se za 19 let zaznamenal. K tomu Marešová uvádí: „Množství informací v tehdejších telefonech bylo nesrovnatelně nižší a předmětem byly zejména informace o hovorech a SMS (MMS) zprávy.“ S postupem vyjádřeným v obou uvedených stanoviscích NSZ se však neztotožňuje. Právě s ohledem na zastaralost těchto stanovisek (zejména prvního, dle kterého se praxe fakticky řídí) je dle mého nemožné i nadále shledávat tuto právní metodiku za aplikovatelnou.
Obsah nosiče informací je ve stanovisku nepřímo přirovnáván k obsahu listin uchovávaných v soukromí, přihlédneme-li však k „výčtu soukromých informací, které zpravidla [mobilní telefon] obsahuje, je zásah způsobený přístupem k celému jeho obsahu nesrovnatelný s přístupem k obsahu např. dopisu či smlouvy“. S ohledem na množství nejrůznějších dat, která může mobilní telefon obsahovat, jak bylo naznačeno v úvodu této podkapitoly, se jedná se o velmi významný zásah do práva na informační sebeurčení. Ačkoli toto právo může být prolomeno, mělo by se tak dít na základě principu proporcionality.
Vzhledem k výše uvedenému je tedy naprosto nezbytné, aby orgány činné v trestním řízení při zajišťování obsahu dbaly na zásadu přiměřenosti a zdrženlivosti. To však v případě současně aplikované metodiky není naplňováno.
De lege ferenda by tak bylo vhodné, aby zákonodárce zakotvil přiléhavý právní rámec či NSZ při tvorbě metodiky zvážilo sjednocení spočívající např. v užití nabízejícího se ustanovení § 158 d) odst. 3 trestního řádu, které nastavuje přísnější podmínky a jeho aplikace podléhá souhlasu soudce. K názoru, že pro přístup do obsahu chytrého mobilního telefonu je nutný souhlas soudce, dospěl již v roce 2014 ve svých rozhodnutích United States v. Wurie24 a Riley vs. California25 i Nejvyšší soud Spojených států. Předseda Nejvyššího soudu John Roberts se ve svém stanovisku k rozhodnutí vyjádřil v tom smyslu, že „mobilní telefony se jak kvantitativně, tak kvalitativně liší od jiných předmětů, které může mít zatčený u sebe“26, což vyvolává mnohem větší obavy o soukromí než prohlídka jiných předmětů.27
Nezbývá než připomenout, že pokud orgán činný v trestním řízení nemá mobilní telefon ve své dispozici a zajišťuje informace jiným způsobem, přichází v úvahu užití zákonných postupů, kde jsou podmínky28 nepoměrně přísnější. Vezmeme-li v úvahu, že informace, které jsou příslušné orgány z mobilního telefonu schopny získat, jsou mnohdy způsobilé určit i psychologický profil uživatele takového zařízení29, je současná právní úprava a její aplikační praxe zcela neproporcionální.
Poznámky pod čarou:
- Cloud computing můžeme definovat jako „model umožňující všudypřítomný, snadný, na vyžádání dostupný síťový přístup ke sdílenému fondu konfigurovatelných výpočetních zdrojů (např. sítí, serverů, úložišť, aplikací a služeb), které lze rychle poskytnout a uvolnit s minimálním úsilím o správu nebo interakci s poskytovatelem služeb“. Srov. MELL, P., GRANCE, T. The NIST Definition of Cloud Computing Recommendations of the National Institute of Standards and Technology. 2011 [online]. [cit. 28. 1. 2024]. Dostupné z: https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/Legacy/SP/nistspecialpublication800-145.pdf
- Dosažitelná jsou díky cloud computingu odkudkoli, a to pomocí webového prohlížeče či klienta aplikace. Srov. SMEJKAL, V. Kybernetická kriminalita. 3. rozšířené a aktualizované vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022. ISBN 978-80-7380-849-5. s. 71–76
- POLČÁK, R., PÚRY, F., HARAŠTA, J., MYŠKA, M. a STUPKA, V. Elektronické důkazy v trestním řízení. Brno: Masarykova univerzita, 2015, ISBN 978-80-210-8073-7. s. 92
- Např. počítači
- Dle čl. 1 písm. a. Budapešťské úmluvy se počítačovým systémem rozumí „jakékoli zařízení nebo skupinu propojených nebo přidružených zařízení, z nichž jedno nebo více provádí automatické zpracování dat podle programu“.
- HLAVÁČOVÁ, K., CHORVÁT, O. Přístup orgánů činných v trestním řízení k datům uloženým v cloudu. Revue pro právo a technologie, 2016, č. 14, s. 3–24
- MAXWEL, W., WOLF, Ch., A Global Reality: Governmental Access to Data in the Cloud. 2012 [online]. [cit. 26. 1. 2024]. Dostupné z: https://www.hoganlovells.com/-/media/hogan-lovells/pdf/publication/revised-government-access-to-cloud-data-paper-18-july-12_pdf.pdf
- HLAVÁČOVÁ, K., CHORVÁT, O. Přístup orgánů činných v trestním řízení k datům uloženým v cloudu. Op. cit., s. 3–24
- DOSTÁL, O. Zajišťování důkazů u počítačové kriminality – dožádání, vydání věci a prohlídky (1. díl). Trestněprávní revue, 2019, č. 3, s. 66–71
- Tamtéž
- SMEJKAL, V. Kybernetická kriminalita. 3. rozšířené a aktualizované vydání, Op. cit. 847
- POLČÁK, R., PÚRY, F., HARAŠTA, J., MYŠKA, M. a STUPKA, V. Elektronické důkazy v trestním řízení. Op. cit., s. 199
- Např. chytré hodinky, infotainment v automobilu, asistenti „chytré domácnosti“, ale můžeme mluvit i o zařízeních, jako jsou běžecké pásy.
- Srov. ČTK, Zsuzsová měla vyšší tep, Kočner pročítal média. Objevily se nové důkazy ke Kuciakovi. In: Aktuálně.cz [online]. [cit. 27. 1. 2024]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/zsuzsova-mela-vyssi-tep-kocner-procital-media-objevily-se-no/r~760f8d0c729011ebb0fa0cc47ab5f122/
- Uložena však budou na cloudovém úložišti
- KOKEŠ, M. Čl. 10 [Právo na soukromý a rodinný život; právo na informační sebeurčení]. In: HUSSEINI, F., BARTOŇ, M., KOKEŠ, M., KOPA, M. a kol. Listina základních práv a svobod. Op. cit., marg. č. 10
- Čl. 10 odst. 3 Listiny ve spojení s čl. 13 Listiny
- POLČÁK, R., PÚRY, F., HARAŠTA, J., MYŠKA, M. a STUPKA, V. Elektronické důkazy v trestním řízení. Op. cit., s. 201–202
- MAREŠOVÁ, E. Problematika získávání informací z mobilních telefonů v rámci trestního řízení. Trestněprávní revue, 2021, č. 3, s. 146–155
- DOSTÁL, O. Zajišťování důkazů u počítačové kriminality – úložiště, e-maily, telefony, sociální sítě a logy (4. díl). Trestněprávní revue, 2019, č. 6, s. 123–127
- Vyplývající ze zákona o elektronických komunikacích; na zajištění komunikace do budoucna je nutné užití postupu dle ustanovení § 88 trestního řádu.
- MAREŠOVÁ, E. Problematika získávání informací z mobilních telefonů v rámci trestního řízení. Op. cit. s. 146–155
- Tamtéž
- Rozhodnutí Nejvyššího soudu Spojených států ve věci United States v. Wurie z 25. 6. 2014, 728 F.3d 1
- Rozhodnutí Nejvyššího soudu Spojených státu ve věci Riley v. California z 25. 6. 2014, 573 U.S. 373
- Tamtéž
- REIBER, L. Mobile forensic investigations: a guide to evidence collection, analysis, and presentation. Second edition. New York: McGraw-Hill Education, 2019. ISBN 978-1-260-13509-1. s. 86–87
- Srov. podmínky určující pro jaké trestné činy je možné ustanovení užít; omezení v podobě souhlasu soudce či státního zástupce; přezkum
- POLČÁK, R., PÚRY, F., HARAŠTA, J., MYŠKA, M. a STUPKA, V. Elektronické důkazy v trestním řízení. Op. cit., s. 197